Andrej Babiš: Neznám většího lháře, podrazáka a symbol korupce, než je Kalousek. A Sobotka...

20.05.2014 12:08

ParlamentniListy: Předseda hnutí ANO a ministr financí Andrej Babiš se vyjádřil k tomu, jak to bylo doopravdy s aférou s lopatou i zda se bojí Miroslava Kalouska, kterého považuje za lháře a demagoga. Opozice se podle Babiše chová destruktivně. Babiš též vysvětlil, zda navrhované daňové změny postihnou živnostníky, jak čelit vymírání národa a jak lze zabránit kravinám, které přicházejí z Bruselu. A není prý ještě vůbec jisté, jak to dopadne s OKD.

Na úvod taková netradiční otázka. Co vás v poslední době nejvíce pobavilo?

Ta aféra s lopatou! To jsem se skutečně musel smát, protože si myslím, že Češi jsou národ, který rozumí humoru a chápou ho. V Právu na to napsal nějaký politolog, který je podle Petra Koláře z Týdne poradcem pana Sobotky, komentář, a dělal ze mě násilníka. Ta story je známá. S panem premiérem jsme měli nějakou dohodu, že se nebudeme napadat přes média, a on to porušil. Takže se mi nelíbilo, že označuje našeho lídra v eurovolbách Pavla Teličku za nějakého parazita. Mimochodem, Pavla Teličku kdysi jako komisaře vyslala do Bruselu právě ČSSD, protože sami nominovali ostudného kandidáta. Pan Telička jej nahradil, ale pak ho stáhli, když se potřebovali zbavit Špidly.

Teď toho samého Teličku pan Sobotka kritizuje za to, že za práci dostával i peníze. Dělal přitom pro desítky firem, nejen pro Bakalu a NWR, pracoval například pro české zemědělce i Microsoft. A já nejsem zaměstnavatelem pana Teličky, já jsem předsedou hnutí, za které kandiduje. Já neútočím, jen jsem reagoval na slova pana předsedy ČSSD. Snažil jsem se vysvětlit paní redaktorce Práva, že lopata je nadnesený výraz pro ráznou odpověď, z kontextu to jasně vyplývá. Že z toho pak byla celodenní aféra, to mě opravdu pobavilo. Byla to vlastně taková tragikomedie. Že to někdo vzal vážně, ukazuje spíš na jeho inteligenci a nadhled. Ale rozumím tomu, je před volbami...

Vy jste řekl, že Češi mají rádi humor. Znáte nějaké politické vtipy?   

Já mám rád vtipy, ale neumím je vykládat. Takže nejsem typem člověka, od kterého byste mohli čekat, že bude ve společnosti vykládat vtipy.

Říkáte, že pouze reagujete na ostatní. Tak zkusím jednu reakci. Pan Kalousek o vás vykládá, že se s ním bojíte do televize. Co tomu říkáte?

To je nesmysl. Kde na to přišel? Já jsem byl u paní Jílkové v pořadu Máte slovo s panem Laudátem (poslanec TOP 09 – pozn. red.), takže nechápu, proč tam pan Kalousek nepřišel. Mohl tam přece nominovat sebe místo pana Laudáta. Pak si stěžoval, že ho se mnou nepustili do Partie, ale v Partii je, pokud vím, moderátor a politik, proto se tak ten pořad jmenuje. Takže zase nesmysl, který se nám snaží namluvit, a média o tom píší. Já se s panem Kalouskem skutečně hádám, to je pravda. Pro média je to zajímavé, pro mě už méně. Měli jsme ostrou výměnu na rozpočťáku ve sněmovně, takže nemám problém s ním polemizovat. Problém je v tom, že neznám většího lháře a demagoga. On skutečně s neuvěřitelnou lehkostí lže. Je to politický profesionál, takže umí dělat podrazy, které jsou pro českou politiku typické. To ovšem neznamená, že bych se ho bál.

V čem je podle vás demagog?

Pokud jsme se hádali kvůli konvergenčnímu programu, tak to byl přece on, kdo navrhoval vyšší strukturální deficit, než jsem navrhoval já, a potom, když se mu to hodilo, náhle otočil. Teď navrhuje, abychom přijali celý fiskální pakt, ale on ví dobře, že pokud bychom ho přijali včetně paragrafů tři a čtyři, že se zavážeme ke strukturálnímu deficitu 0,5 procenta, popřípadě jedno procento, což představuje schodek rozpočtu 60 miliard. To fakticky znamená, že bychom v návrhu pana Kalouska státním zaměstnancům vzali polovinu výplaty. To je demagogie. Velmi dobře ví, že to není možné.

On je dvacet let v politice, je to fakticky poslední aktivní politik, který vydržel tak dlouho. Je de facto symbolem korupce a různých afér. Co mě obecně mrzí, je, že opozice působí jenom problémy, je destruktivní. Není schopna konstruktivně na něčem spolupracovat. Škoda.

Jak to?

U nás se vlastně od roku 2010 nestaví dálnice. Nevykupují se pozemky, protože pro majitele pozemků je to nevýhodné, a dochází k různým rozporům. Takhle to trvá čtyři roky. My jsme nyní přišli s nějakým návrhem, abychom motivovali majitele k prodejům. Zrovna TOP 09 před volbami v roce 2010 slibovala napojení české infrastruktury na evropské dálnice. Dnes přitom nemáme ani nakreslené trasy. Čtyřiadvacet let po revoluci nemáme páteřní dálniční síť. A opozice se staví proti tomu, když my to chceme konečně řešit. My jsme středopravé hnutí, ale všechny ostatní parlamentní strany mají k sobě paradoxně blíž, protože jsou v tom systému dlouho, raději tedy kooperují spolu. A to se týká bohužel i našich koaličních partnerů, hlavně ČSSD.

Teď jste řekl, že jste středopravá strana. Tak se chci zeptat, zda daňové změny navržené Ministerstvem financí týkající se živnostníků nemohou poškodit či zklamat část vašich voličů.

Naopak. My chceme, aby se živnostníkům vrátila sleva na dani na manželku a děti, protože nejhůř jsou na tom mladé rodiny. Celá věc je negativně mediálně podaná: Babiš ruší slevu. My jsme přitom navrhli, aby u 60procentního paušálu bylo zastropování na dva miliony, tak jak je to u paušálu 40 a 30 procent. Zároveň jsme navrhli, aby ti živnostníci, kteří mají rodiny, kdy buď muž, nebo žena má partnera, který nepracuje, a mají děti, aby na toho partnera dostali slevu 24 840 korun. Na první dítě je to 13 404 a na druhé dítě je sleva 14 604. O toto živnostníci přišli v rámci Nečasova-Kalouskova balíčku úspor. Takže tohle pomůže rodinám živnostníků.

Strategií koaliční vlády je skutečná podpora mladých rodin. Náš národ vymírá. Lidí v produktivním věku je stále méně a v budoucnu jich bude ještě méně. A jsme v kleštích mandatorních výdajů, protože ty tvoří na příští rok 730 miliard, z toho 78 miliard jsou výplaty a osobní náklady státních zaměstnanců. Nakonec vám v rozpočtu zůstává jenom 220 miliard na nějaké racionální úspory. To, co předložili úředníci Ministerstva financí, je pouze návrh. Je to tedy věc k debatě. Třetina živnostníků, kteří využívají paušály, má rodiny, a ti mají největší problém, protože když manželka nepracuje a mají děti, tak jsou na tom ze sociálního hlediska nejhůř.

Nicméně těm, kteří manželky a děti nemají, by se ty daně ale fakticky zvedly...

Ano, ale to je k debatě. Já neříkám, že to tak bude. To je de facto návrh úředníků. Já mám schůzku se šéfem Asociace malých a středních podniků a živnostníků panem Havlíčkem a ani v rámci koalice jsme to ještě neprobírali. Takže se o tom bude ještě debatovat. Na druhé straně příjem daní od živnostníků v roce 2006 byl 18 miliard a minulý rok dvě, takže asi je něco špatně.

Jestli to není spíš hospodářskou situací a podmínkami, které živnostníci mají...

Já nevím. Proto říkám, abychom se o tom šli bavit. Nejvíce dopisů jsme dostávali právě od živnostníků s rodinami, kteří jsou nejvíce ohroženi a diskriminováni, a proto jsme to chtěli napravit. Ale je fakt, že v tom návrhu je i ta druhá věc, tedy zrušení slevy na poplatníka, o které hovoříte. Zároveň tam je znovu sleva na dani pro pracující důchodce a řada dalších pozitivních opatření.

Když teď došlo k té přestřelce mezi vámi a panem Sobotkou kvůli panu Teličkovi a Bakalovi, připomněl jste mu také kauzu OKD. Jak se díváte na roli jeho přítele pana Pokorného, který vypracoval současně posudky pro stát předložené Evropské komisi a současně pracoval pro pana Bakalu, který OKD privatizoval?

Nevím, to nechci komentovat. Faktem je, že ta pomoc pro OKD obecně je špatně. Byl jsem proti. Sociální demokracie mě tlačila k tomu, aby se to odsouhlasilo. Kdyby bylo jen na mně, tak by nedostali ani korunu. Tlačili mě do toho, abych do toho dal 1,1 miliardy, uhrál jsem to na 600 milionů. Bylo řečeno, že to má jít na rekvalifikace – přesně neznám tu smlouvu – teď zase někdo říká, že to má být jako odstupné. Ale je to špatně. Je to privátní firma. Když zkrachovaly jiné firmy, třeba Crystalex či OP Prostějov, a byli tam nezaměstnaní, tak to také nikdo neřešil. I když jsou argumenty, že prodloužením získá stát peníze z daní fyzických osob, nebude muset platit podpory a tak dále. Bůh ví, jak to ale ještě dopadne.

Jak chce hnutí ANO dosáhnout toho, aby úředníci v Bruselu nevymýšleli kraviny? Může se vám podařit u nás zefektivnit fungování státu – hlouposti a neefektivnost vykopnete dveřmi, ale vrátí se vám zpátky bruselským oknem...

Tak nejprve tam musíme poslat poslance, kteří se domluví, protože strašně moc našich politiků nemluví ani anglicky. Když si vzpomenete na první tiskovou konferenci kandidáta ČSSD na eurokomisaře, pana Kužvarta, tak se zjistilo, že neumí anglicky, a proto ho raději stáhli. My tam posíláme profesionály, to znamená, že máme na kandidátce lidi, kteří pracovali v Bruselu. Nejsou to politici a nejsou to ani funkcionáři hnutí ANO. Našim čerstvým poslancům ve sněmovně jsme zakázali kandidovat do europarlamentu, protože se musí nejprve ukázat tady. Samozřejmě, že ten náš podíl na ovlivňování politiky EU je relativně malý, ale je to i o těch lidech, kteří nás tam budou zastupovat - jak se prosadí a co prosadí. A proto by také lidi měli přijít k evropským volbám, protože dopad Evropské unie na nás je velký.

A jak tipujete výsledek eurovoleb?

My jsme označováni za favorita. Já to tak ale nevidím. Je to otevřené. Klidně se může stát, že skončíme i třetí. Záleží, kolik lidí bude volit.

autor: Lukáš Petřík