Čeští zloději v akci: zmizely most, vlek, lokomotivy i tuny kostek
09.05.2012 09:53
Lidovky: Celý svět bavila nedávná krádež desetitunového železničního mostu u Horního Slavkova. V pondělí zase policie oznámila, že zloději ukradli kompletní lyžařský vlek včetně podpěr v Desné.
Podobné bizarní krádeže však v Česku nejsou vůbec ojedinělé. Server Lidovky.cz pro vás vybral případy kuriózních krádeží s podpisem českých zlodějů.
Rozřezaná lokomotiva odtažená párem koní
Když si brněnský nadšenec do železniční techniky v roce 2001 pořídil starou lokomotivu a během následujících sedmi let ji postupně zrenovoval, ani ve snu jej nenapadlo, jak kuriózním způsobem o své dílo přijde.
Mašiny Ls 150 si totiž všimla dvojice čtyřicátníků. Zapřaženým párem koní ji odtáhla z areálu firmy v Hrušovanech na Brněnsku, kde ji měl majitel zaparkovanou. Následně zloději stroj za pomocí najaté firmy rozřezali na kusy, které pak odvezli do brněnské sběrny, kde za ně dostali bezmála sto tisíc korun. Policie oba zloděje dopadla.
Se čtyřmi lokomotivami ujel 136 km. Nikomu na dráze to nepřišlo divné
Vlakvedoucí z lokomotivního depa v Havlíčkově Brodě ukradl v roce 1995 tři parní lokomotivy. Ty připojil v havlíčkobrodském depu k elektrické lokomotivě a vyrazil do Prahy.
Bizarní souprava čtyř lokomotiv uhánějících bez jakéhokoliv povolení na Prahu kupodivu nevzbudila pozornost v ani jedné z mnoha stanic, kterými projížděla. Po 136 kilometrech jízdy se tak vlakvedoucímu podařilo dorazit až do hlavního města. Pražskému Kovošrotu pak tři několikatunové kolosy prodal za celých 809 127 Kč.
"Megakrádež" soud nikdy nepotrestal, protože České dráhy nebyly schopné vyčíslit škodu, která jim odcizením lokomotiv vznikla. Trestní stíhání "šikovného" vlakvedoucího tak bylo pro nedostatek důkazů zastaveno.
Ze stavby ukradli 1400 tun dlažebních kostek
Neuvěřitelných 1400 tun dlažebních kostek za milion a půl korun se podařilo rozkrást v roce 2000 z olomouckého letiště při opravě tamní výpadovky. Množství by odpovídalo jednomu plně naloženému nákladnímu vlaku o téměř třiceti vagónech.
Zloději využili toho, že letiště, kde byly kostky uskladněny, nikdo nehlídal. "Jezdily tam desítky aut a o víkendech si lidé kostky nakládali na vozíky," hájili se u soudu dva řidiči a dva bagristé, kteří se přiznali ke krádeži 400 tun.
Kostky pak rozváželi do měst a vesnic na celé střední Moravě, kde je prodávali místním. Ti je využívali ke zvelebování svých obydlí, vznikly z nich například vjezdy do garáže, základy pro budovy a v jednom případě dokonce kriminalisté objevili vybudovanou zahradní chatku.
Na moc peněz si však zloději nepřišli, materiál prodávali často pod cenou. Všichni odešli za krádež od soudu s podmínkami a desetitisícovými pokutami. Kam zmizelo zbylých 1000 tun se nikdy nepodařilo zjistit.
Zloději kradli nosníky podpírající střechu, pod kterou stáli
Smrtí dvou lidí skončil pokus o krádež železných nosníků v roce 2007. Pilíře, které se zloději snažili odnést, podpíraly střechu haly válcoven v bývalé Poldi Kladno. Zbylé podpěry zřejmě tíhu střechy neunesly, ta se zřítila a dva z šesti údajných zlodějů na místě zabila.
Neobvyklá krádež se smrtelnou tečkou dokonce získala jednu z takzvaných Darwinových cen za rok 2007. Jde o recesistická ocenění posmrtně udělovaná lidem, kteří dle oficiální definice „obohatili genetický fond lidstva tím, že se z něj vyřadili“ - tedy zemřeli nějakou obzvláště kuriózní smrtí.
Čeští zloději ukradli desetitunový most a zaujali celý svět
Pozornost médií ze všech koutů světa získali čeští zloději, kteří za bílého dne u Horního Slavkova ukradli čtyři a půl metru dlouhý a desetitunový most z oceli.
"Jak ukrást desetitunový most? Jednoduše: prostě předstírejte, že jste ho přišli rozebrat," začíná svůj článek americký server Newser. Na případ jako první upozornil před několika dny deník Právo. Kuriózní krádež si ale postupně získávala pozornost médií z celého světa.
Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavla Hally šlo o čtyři metry dlouhý ocelový most z roku 1901, který vážil kolem deseti tun. Zloději netroškařili, ukradli ještě dvě stě metrů kolejí a také šrouby, kterými byly připevněny k pražcům.
Na krádež se připravili velice dobře. Jak podotýká britský deník Daily Telegraph, přímo "při akci" je kontrolovala policejní hlídka. Muži ale policisty přelstili, když ukázali falešné smlouvy se SŽDC. "Tvrdili jim, že připravují trasu železnice pro vybudování cyklostezky," cituje britský list Hallu.
Zpráva zaujala i ruskou zpravodajskou agenturu Ria Novosti, odkud ji přebral i The Voice of Russia. Americký server Huffington Post k tomu dodává, že most ukradli pravděpodobně proto, aby ho prodali do šrotu, což je "v České republice poměrně častý problém." Halla uvedl, že cena šrotu činí asi 120 tisíc korun, stavba nového mostu by ale přišla na miliony.
Zpráva o zlodějích se dostala i do Peru. Většina světových médií k článku použila ilustrační fotografii pražských mostů, jen ruská Ria Novosti zprávu doprovodila obrázkem Karlových Varů.