Škoda vyvinula novou tramvaj pro Maďarsko. Vyjde levněji než pro Prahu

15.02.2012 09:52

IDnes: Plzeňská firma Škoda Transportation definitivně získala velkou zakázku na dodávku 31 nových tramvají pro maďarský Miškovec. Kvůli tomu vyvinula zcela novou tramvaj, s níž chce uspět i na dalších trzích.
"Zítra podepisujeme v Maďarsku smlouvu. Uspěli jsme hlavně díky našemu technickému řešení a výhodným nákladům na provoz a údržbu," řekl v úterý viceprezident pro obchod Škody Transportation Zdeněk Majer.
Škoda porazila čtyři další soutěžící, dva byli vyloučeni už během soutěže. Zbývající dvě firmy - španělský CAF a italská Ansaldo Breda se ale snažily vítězství Škody několikrát napadnout u tamějšího antimonopolního úřadu. Neúspěšně.
Nová tramvaj s označením 25T vyjde Miškovec levněji než tramvaj 14T (přezdívaná jako Porsche podle tvůrce jejího designu - pozn. red.), kterou firma v minulosti vyvinula pro Prahu. Jedna tramvaj 14T vyšla hlavní město zhruba na 58 milionů korun. Tramvaj pro Maďarsko vyjde na 55 milionů korun, navíc pojme více cestujících a je kompletně nízkopodlažní.
V Maďarsku se snáz zatáčí, vysvětluje firma nižší cenu
Podle Škody je ale tramvaj pro Maďarsko levnější i kvůli tomu, že je v Miškovci méně náročná infrastruktura než v Praze, například příznivější poloměry oblouků zatáček. "Je to technicky méně náročné vozidlo," dodal Majer.
Rozdíl v ceně je způsoben i tím, že pražské tramvaje mají poháněné všechny tři podvozky, maďarské jen dva. Vozy tam totiž jezdí po rovinatějších tratích. Mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá zmínila i to, že tramvaje 14T byly vyvinuté speciálně pro Prahu. Soupravy pro Maďarsko vycházejí z jejich technického konceptu, takže náklady na jejich vývoj nebyly tak vysoké.
Miškovec si objedná o polovinu méně tramvají než Praha před lety při nákupu tramvají Porsche. Celková hodnota zakázky včetně desetiletého servisu je 1,85 miliardy korun, většinu peněz zaplatí Evropská unie.
Škoda vyvíjela tramvaj od podzimu roku 2010, v těchto dnech začíná s její výrobou. První prototyp by měl vyjet příští rok. Škoda při vývoji nové tramvaje vycházela práce z koncepce tramvaje 14T. "Je to tramvaj, se kterou chceme jít do dalších soutěží v jiných zemích," dodal Majer. Nová tramvaj je zatím nejširší z produkce Škody, pojme 300 cestujících.
Firma soutěžila i o dodávku tramvají pro Debrecín, z ní byla ale vyloučena. Škoda se kvůli tomu ještě soudí. Maďarský trh je pro Škodu čím dál důležitější: od roku 2007 tu firma získala kontrakty za 3,5 miliardy korun.
Nová tramvaj Škoda 25T.