Valentýn obchodníkům zvýší tržby, lidé se ale začínají vracet k MDŽ

14.02.2012 10:07

MFDnes: Názor Čechů na oslavy svátku svatého Valentýna se těžko určuje, v různých průzkumech se totiž výrazně liší. Nachází se někde mezi výzvami k bojkotu a bezhlavým nákupem plyšových medvídků. Někteří v něm vidí jen marketingový trik obchodníků importovaný do Česka z USA, jiní příležitosti k utrácení využijí rádi.
Na lidi, kteří chtějí na svatého Valentýna své blízké obdarovat, cílí obchodníci, kteří ve 14. únoru vidí šanci, jak si vylepšit tržby v jinak unylém období mezi Vánocemi a Velikonocemi. Kýčovitou výzdobou prodejen a slevovými akcemi na květiny, čokoládu, šperky či romantické víkendy v zahraničí se snaží zákazníky zlákat na zboží, které by si jinak nekoupili.
Jak se jim to daří, není snadné určit. Podle nejaktuálnějšího výzkumu Commservis.com plánuje letos den zamilovaných oslavit 51 procent mladých do 25 let, z lidí jen o deset let starších slaví něco málo přes čtvrtinu.
Podle agentury, která zjišťovala názory jak mezi veřejností, tak mezi prodejci květin, zájem Čechů o oslavy 14. února klesá. Lidé se naopak v poslední době začínají přiklánět spíše k polozapomenutému Mezinárodnímu dni žen, což dosvědčuje i srovnání prodejů květin před oběma svátky.
"Svatý Valentýn se hodně slavil po sametové revoluci, protože to byl symbol změny. V posledních letech od něj Češi upouštějí a vracejí se k MDŽ. Už si tento svátek nespojují s komunistickým režimem," vysvětluje Eva Fruhwirtová z Commservis.com.
Obchodníci shromažďují plyšové medvědy a spodní prádlo
Pravda však je, že data o oblíbenosti Valentýna se značně liší. Zatímco jiný průzkum společnosti Médea Research došel v minulém roce zhruba ke stejným závěrům jako Commservis.com, podle stejně staré ankety serveru eBay slavilo až 66 procent Čechů a dalších šest by slavilo rádo, ale nemají s kým. Podle toho, které výsledky byly zrovna zveřejněny, se pak mluví buď o odvratu Čechů od Valentýna, nebo naopak o tom, že mu teprve přicházejí na chuť.
Sami obchodníci tradičně hlásí před 14. únorem růst tržeb. Někteří z nich až o padesát procent. To je případ Teska, kde podle mluvčí společnosti Evy Karasové vedou květiny, alkohol a spodní prádlo.
Konkurenční Ahold, kterému patří řetězec Albert, zase před Valentýnem extra zásobuje prodejny plyšovými medvědy. Ti se v Nizozemsku, kde má Ahold centrálu, neprodávají vůbec. Podle mluvčí Simony Caidlerové stoupá na dvojnásobek především prodej květin. Roste i návštěvnost kin, diváků v párech přibývá celá třetina.
Přesto nikde v kontinentální Evropě nedosahuje Valentýn pro obchodníky takového významu, jako je tomu v USA nebo ve Velké Británii. Podle průzkumu National Retail Federation hodlá každý Američan letos utratit 126 dolarů, což je nárůst o 8,5 procenta.