Ceny kvůli DPH stouply. Řetězce si je netroufly přepálit, automaty ano

16.01.2012 07:46

ČTK,iDNES: Potraviny kvůli růstu DPH z 10 na 14 procent zdražily. Obchodní řetězce, mezi kterými panuje tvrdá konkurence, růst daně ke zvýšení marží většinou nezneužily. Vyplývá to z porovnání účtenek v loňském a letošním roce. Tam, kde konkurence na nízké marže netlačí, však ceny namísto necelých čtyř procent vyskočily až o čtvrtinu.
Supermarkety Albert a Billa odstartovaly novoroční reklamy sdělením, že bojkotují růst DPH a ceny zboží nezdražují. Že tuzemské řetězce přebírají růst DPH na sebe, však pravda úplně není, ale lež také ne.
Z porovnání loňských a letošních účtenek pořízených u pěti tuzemských řetězců vyplývá, že ceny potravin v novém roce v průměru stouply, ale jen mírně, a nerostly plošně. Některé položky zdražily nad rámec zvýšené daně, některé méně, některé se nepohly a některé dokonce klesly. To však zpravidla platí pro ty nejlevnější potraviny jako třeba rohlík, který v Albertu zlevnil z 1,90 Kč na 1,80.
Řetězce se na růstu DPH nepřiživily
Zdrženlivý růst cen (zhruba v rozmezí růstu DPH) v tuzemských řetězcích je dán jednak tím, že některé obchody zdražovaly už na konci loňského roku (více zde), ale i tím, že mezi nimi panuje ostrá konkurence.
Síť prodejních řetězců je totiž podle zemědělského analytika Petra Havla v Česku mnohem hustější než v jiných zemích, a tak zde panují ostřejší cenové boje než v dalších státech Evropské unie. Řetězce si to uvědomují a "přiživit se" na růstu DPH si tak netroufají.
"Na začátku ledna jsme po zvýšení DPH k určitému zdražení přistoupili, ale ne plošně. Konečné ceny produktů ovlivňují vedle DPH i další události, například vývoj světových cen komodit, dodavatelské ceny a v neposlední řadě i ceny konkurence, které všechny řetězce pečlivě sledují. Čeští zákazníci jsou totiž velice citliví na cenu," připouští Gabriela Bechynská ze společnosti DBM, která mediálně zastupuje Billu.
Roli silného konkurenčního prostředí a orientaci českých zákazníků na cenu zmiňují ve vysvětlování cenové politiky také ostatní testované řetězce - Kaufland, Lidl, Tesco či společnost Ahold, která provozuje hypermarkety a supermarkety Albert. Všechny řetězce tak připouštějí nárůst průměrných cen maximálně o zvýšenou daň.
Nápoje v automatech podražily až o čtvrtinu
Jinak se však vyvíjely například ceny nápojů v automatech. V pražské vinohradské škole například stoupla cena půllitrové lahve vody z dvanácti korun na patnáct, tedy o 25 procent. Stejně zdražila například Coca-Cola v automatu ve Vršovicích, zatímco loni stála 20 Kč, letos se prodává za 25 korun.
"To je moc. Dneska to kupuji naposled. Za dvacetikorunu jsem si zde colu občas dávala, ale příště už ne, to by se za chvíli hodně prodražilo," komentovala novou cenu jedna z maminek, která čekala na dítě, až mu skončí trénink.
Prodejce nápojů vysvětluje prudké zdražení zvýšenými náklady. "Ceny našich nápojů v prodejních automatech reflektují realitu českého trhu a jejich úprava vždy reaguje na změnu cen vstupních surovin a komodit nebo například na změnu cen energií. Do cen prodejů se promítají také náklady na jejich servis, logistiku, zásobování, spotřebu energie a například i zvýšené náklady na pronájem umístění těchto prodejních zařízení," říká Milan Luzum, ředitel pro vnější vztahy Coca-Cola HBC pro Česko a Slovensko.
Podle zemědělského analytika Petra Havla je ale vysoký skok v cenách v tomto konkrétním případě dán spíše podmínkami prodeje, tedy nízkou konkurencí.
"Pokud by se do ceny potravin měly promítnout všechny zvýšené výdaje, tedy vedle DPH také energie, pohonné hmoty, nájmy či vodné a stočné, pak by se průměrná cena potravin v Česku zvýšila asi o desetinu. Zvýšení o 25 procent spíš napovídá tomu, že automat je v budově jen jeden a nemá vedle sebe konkurenci, která by ceny zboží tlačila dolů," vysvětluje.

 

 

 
  Loňská cena (10% DPH) Cena v lednu (14% DPH) Cena, jež plně zohledňuje růst DPH Co obchodník tratil/vydělal*
Albert
Žampiony krájené v nálevu (Giana) 185/110 g 17,90 Kč 18,60 Kč 18,55 Kč 0,05 Kč
Tavený sýr Matador klobása 150 g 28,90 Kč 29,90 Kč 29,95 Kč -0,05 Kč
Relax 100% rajče 1l 34,90 Kč 36,20 Kč 36,17 Kč 0,03 Kč
Rohlík 43 g 1,90 Kč 1,80 Kč 1,97 Kč -0,17 Kč
Anglický rohlík 95 g 14,90 15,40 Kč 15,44 Kč -0,04 Kč
Billa
Sůl jedlá 5,90 Kč 5,90 Kč 6,11 Kč -0,21 Kč
Buchtičky tvarohové (Clever) 26,90 Kč 26,90 Kč 27,88 Kč -0,98 Kč
Mascarpone 46,90 Kč 51,90 Kč 48,61 Kč 3,29 Kč
Toustový chléb světlý (Clever) 12,90 Kč 15,90 Kč 13,37 Kč 2,53 Kč
Jogobella 200 g 12,90 Kč 12,90 Kč 13,37 Kč -0,47 Kč
Tesco
Salát Royal 140 g (Tesco) 25,90 Kč 25,90 Kč** 26,84 Kč -0,94 Kč
Bruno žvýkací tyčky 24,90 Kč 24,90 Kč 25,81 Kč -0,91 Kč
Jogurt bílý Hollandia 500 g 18,90 Kč 18,90 Kč 19,59 Kč -0,69 Kč
Coca-Cola Light 250 ml 11,50 Kč 11,50 Kč 11,92 Kč -0,42 Kč
Olivy se sýrem 290 g (Tesco) 58,90 Kč 58,90 Kč 61,04 Kč -2,14 Kč
Lidl
Tvaroh tučný 250 g 10,90 Kč 13,90 Kč 11,30 Kč 2,60 Kč
Opavia Piškoty 240 g 17,90 Kč 20,90 Kč 18,55 Kč 2,35 Kč
Puding čokoládový 45 g 6,90 Kč 6,90 Kč 7,15 Kč -0,25 Kč
Nescafé Classic 119,00 Kč 119,00 Kč 123,33 Kč -4,33 Kč
Korunní perlivá 11,90 Kč 11,90 Kč 12,33 Kč -0,43 Kč
Kaufland
Jogurt 500 g (Kaufland) 11,90 Kč 13,90 Kč 12,33 Kč 1,57 Kč
Salát hlávkový 8,90 Kč 14,90 Kč 9,22 Kč 5,68 Kč***
Tavený sýr Apetito - Kidiboo 26,90 Kč 26,90 Kč 27,88 Kč -0,98 Kč
Kaiserka se zrnem 60 g 3,90 Kč 3,90 Kč 4,04 Kč -0,14 Kč
Poznámka: * Výpočet ukazuje rozdíl v ceně, který nesouvisí s růstem DPH. Pokud je číslo kladné, prodejci u zboží zvýšili vedle DPH také svou marži. Pokud je záporná, marže jim naopak klesla; Albert - nákup ze 17/12/2011 a 9/1/2012; Billa - nákup 10/11/2011 a 9/1/2012; Tesco - nákup 20/12/2011 a 9/1/2012, ** cena nezohledňuje aktuální akční slevu; Lidl - nákup ze 1/12/2011 a 11/1/2012; Kaufland - 19/10/2011 a 11/1/2012, *** sezonní zboží, jehož cena se mění v závislosti na ročním období