Tlustý významně pomohl Mrázkově a Pitrově Setuze. Odpustil jí miliony na daních

03.01.2012 15:12

Idnes, HN: Když byl Vlastimil Tlustý ještě ministrem financí, odpustil dlužnou daň ve výši 12 milionů potravinářské firmě Setuza, kde měli v té době hlavní slovo někdejší vládcové českého podsvětí Tomáš Pitr a František Mrázek. Kvůli Pitrovi a Mrázkovi byl přitom Tlustý dlouho v podezření z korupce.
Trezory ministerstva financí vydaly další problematický odpustek: v roce 2006 prominul exministr financí Vlastimil Tlustý potravinářské firmě Setuza 12 milionů, které měl podnik doplatit za dlužné daně.

Politik ODS přitom musel v minulosti vysvětlovat vazby, které jej pojily právě s někdejšími vládci ústeckého podniku Tomášem Pitrem a Františkem Mrázkem. Tlustý se totiž šest let stýkal s lobbistou Igorem Šafrankem, jehož úkoloval právě Mrázek, považovaný za vládce českého podsvětí.
Podle policejního spisu Krakatice a odposlechnutých telefonátů se Mrázek se Šafrankem domlouvali, že Tlustému dají miliony. Zda peníze politik opravdu inkasoval, detektivové však nezdokumentovali.
„Nic jsem neurychloval, nic jsem nezpomaloval. Podepsal jsem jen to, co doporučili podřízení,“ říká dnes Tlustý, jenž během své krátké ministerské kariéry podepsal jen tři promíjecí protokoly. Dva pro Setuzu a jeden pro firmu vyrábějící střešní krytinu Lindab.

Na odpustek Setuze narazily HN v projektu, v němž odtajňují ministerské pardony. Poté co loni zveřejnily seznam odpustků exministra Bohuslava Sobotky (ČSSD), vykoupily i přehled z éry Tlustého.

Za vyhledání si úřad naúčtoval 30 tisíc korun.

Tlustý: Nepodepsal bych nic, s čím by nesouhlasili podezřelí, ehm, vlastně podřízení

V roce 2006 prominul tehdejší ministr financí Vlastimil Tlustý potravinářské firmě Setuza 12 milionů, které měl podnik doplatit za dlužné daně. Hrálo roli, že Tlustý v té době udržoval styky s lidmi kolem vládců Setuzy Tomáše Pitra a Františka Mrázka?
Exministr financí Vlastimil Tlustý má ideální politickou paměť: na detaily daňových odpustků si nevzpomíná, za to naprosto jistě ví, že nikomu nepomáhal, nic neblokoval a podepisoval jen to, co mu poručili podezřelí. „Pardon, podřízení,“ opravil se Tlustý.

HN: Za jakých okolností jste odpustil dvanáct milionů korun Setuze?

Bohužel to vám neřeknu. Můj podpis tam byl finální. Můj podpis tam byl určitě finální, to znamená po podepsání všech příslušných odpovědných. Jinými slovy, já jsem tomu nevěnoval žádnou individuální pozornost. To totiž procházelo poměrně složitým mechanismem a já jsem byl na vrcholu celé té mašinérie. Já jsem to více méně formálně stvrzoval. To znamená, že já vám k tomu nemůžu říct vůbec nic. Ani k jinému podobnému případu, protože já jsem se jim nevěnoval.
HN: Na vrcholu mašinérie byl i ministr Sobotka, když podepsal odpustek hoteliérovi Dvořákovi. A to navzdory tomu, že někteří jeho podřízení nesouhlasili.

Ale já si myslím, že to se nemohlo stát. Já bych nepodepsal nic, s čím by nesouhlasili podezřelí, pardon, podřízení. Já vám umím odpovědět jedinou věc: procházelo to standardními postupy. Určitě by to byla kauza, která tam musela uzrát poměrně dlouhou dobu přede mnou. Já jsem se do toho nijak ani pozitivně, ani negativně nevkládal. To je důležitá věc. Já jsem se žádné kauze nevěnoval individuálně v žádném slova smyslu. Ani jsem nikomu nepomáhal, ani jsem nikomu nebránil.

To, co mašinérie zpracovala a doporučila k podepsání, jsem podepsal.

HN: Asi tušíte, proč se ptám: zpětně vyšlo najevo, že jste byl v kontaktu s Igorem Šafránkem a ten zase se zločineckým bossem Františkem Mrázkem. Může se to v lepším případě jevit jako střet zájmů.

To není žádný střet zájmů. Já jsem komunikoval s panem Šafránkem jako s poradcem místopředsedy hospodářského výboru Josefa Hojdara. Já jsem o tom, že by tento člověk měl něco společného se Setuzou, nikdy nic neslyšel.

HN: Opravdu?

To se vám tak může jevit z hlediska dnešních informací. Z hlediska tehdejších informací se tak určitě nejevilo.

HN: Takže nikdo ve věci odpustku pro Setuzu neintervenoval? Ani pan Šafránek?

Ne, já jsem vždycky všude říkal, a to je pravda, já jsem s tím člověkem komunikoval. Komunikoval jsem s ním přiměřeně tomu, že mi byl představen Hojdarem jako jeho poradce, zvláště pro věci konsolidační agentury. A proto třeba lejstra, které jsme si s Hojdarem potřebovali posílat, jsme si posílali přes něj. Přemýšlím, jestli jsem vůbec někdy věděl, že tito lidi měli něco společného se Setuzou. Tehdy jsem určitě o tom neměl ponětí.

HN: Finance nám vydaly opět jen seznam odpustků firmám. Vy si nevybavíte, jestli jste promíjel něco i fyzickým osobám.

Já jsem si naprosto jistý, a to je ta moje předchozí věta, že jsem se žádným těmto žádostem individuálně nevěnoval. Tím pádem vám neumím říct, jestli takové případy byly nebo nebyly, protože když jsem se jim individuálně nevěnoval, tak jsem si jich ani tehdy moc nevšímal. Mašinérie to zpracovala, doporučila k podpisu, zkontrolovali to všichni právníci. Já jsem měl na sekretariátu i právníka, který mě provázel i na konsolidační agentuře.

HN: Když jste připomněl tu konsolidační agenturu… Zpětně vám bylo rovněž vyčítáno, že jste při odprodeji dluhů Setuzy nahrál lidem kolem Mrázka.

Tam platí přesně totéž, co jsem říkal teď. Já jsem se tam Setuze nikdy nevěnoval. Já si neuvědomuji, kdy by mi Setuza mohla přijít pod ruce. Opravdu si to nevybavím.

Platí moje univerzální odpověď: Nevěnoval jsem se žádnému individuálnímu případu. Ani pozitivně, ani negativně. Nic jsem nezrychloval, nic jsem nezpomaloval. Nepodepisoval jsem nic, co by nebylo doporučeno. Choval jsem se jako součást toho stroje.

Vím naprosto jistě, že jsem v tom neměl žádnou roli, ale nevím, jak vám to mám dokázat.

Vlastimil Tlustý a jeho odpustky